عوامل تهیه فیلم

عوامل تهیه فیلم

عوامل تهیه فیلم چه کسانی هستند ؟

عوامل تهیه فیلم (Film Crew)، به نیروی انسانی گفته می شود که برای تولید یک فیلم به آنها نیاز است. هر کدام از این عوامل مسئولیت های فردی و گروهی در تولید یک فیلم دارند ،در بعضی از فیلم ها  ممکن است عوامل دیگری نیز برای امور تخصصی استفاده می شود اما اسمشان در تیتراژ قرار نگیرد. عوامل تهیه فیلم بیشترشان سازنده فیلم هستند که در پشت دوربین فعالیت کرده  و توسط تهیه کننده و مدیر تولید برای همکاری با کارگردان استخدام شده اند . از عوامل تهیه فیلم میتوان به کارگردان ، تهیه کننده ، فیلمنامه نویس یا گروه نگارش ، مدیر تولید ، گروه تولید (دستیاران تولید ، منشی صحنه و …) ، مدیر فیلمبرداری و گروه فیلمبرداری ، صدابرادارن ، بازیگران ، بازیگردان ها، طراح لباس ، طراح دکور  ، طراح نور ، مسئول جلوه های ویژه ، ترابری ، تدوینگر ، صداگذاری ، مسئول تصحیح رنگ و … بخشی از عوامل هستند که در زمان تولید فیلم مورد استفاده قرار می گیرند تا اتمام  مراحل ساخت فیلم.

عوامل تهیه فیلم

عوامل تهیه فیلم اسکلت فیلم هستند و هماهنگی بین آنها بسیار مهم است و باید توانایی درک دیدگاه و نظرات کارگردان و اعمال آن را داشته باشند چرا که هر گونه اختلال در بین عوامل باعث توقف فیلم میشود که در پی آن ضرر مالی و زمانی در تولید فیلم است. اما این موضوع روی دیگر نیز دارد و کارگردان و تهیه کننده نیز باید اعتماد به عوامل خود و نظرات تخصصی آنها  داشته باشند. در ادامه به مختصر به تعدادی از عوامل تهیه فیلم را معرفی می کنیم:

کارگردان سینما (Film Director)

کارگردان سینما کسی است که با استفاده از فیلم‌نامه و رهبری یک گروه سینمایی یک فیلم سینمایی ،تلویزیونی تولید می کند. به همین دلیل است که همواره، یک فیلم را با نام کارگردان آن می‌شناسند کسی است که بیشترین مسئولیت را در قبال تصویر و صدا و کیفیت نهایی فیلم دارد و معمولا ایده و بن مایه فیلم و شکل نهایی اثر از اوست و مهم‌ترین کار یک کارگردان سینما در جریان ساخت یک فیلم ،حفظ تداوم درام و ایده یا به تعریف دیگر بن مایه فیلم نامه در اثر است.که این امر در مراحل سه‌گانهٔ پیش تولید، تولید و پس‌تولید (تدوین) باید حفظ بشه. از وظایف یک کارگردان سینما برنامه ریزی ساخت فیلم ، نظارت بر ساخت آن ، ارائه دستورالعمل به بازیگران و کلیه دست اندرکاران فنی تولید و ارائه تصویری هنری و فنی به عهده اوست و تمامی این مراحل بدون داشتن دانش و تجربه نمی تواند موثر باشد چرا که کارگردان باید به موارد فنی و علمی این صنعت اشراف کامل داشته باشد.موضوعاتی مانند: انواع لنزهای سینمایی، ماشینری فیلم سازی ، آشنایی با نما های سینمایی، خط فرضی، مراحل تدوین و …

READ  خط فرضی چیست؟پنچ روش برای شکستن خط فرضی

تهیه‌کننده فیلم (Film Producer)

تهیه‌کننده فیلم کسانی هستند که سرمایه و امکانات لازم را برای ساخت فیلم تهیه می کنند، عموما انتخاب تیم اصلی تولید ( کارگردان ، مدیر تولید ، فیلمنامه نویس ) و ژانر فیلم(قصه) با اوست ، کنترل و رسیدگی به امر تولید فیلم مانند تهیه سرمایه ساخت ، برنامه ریزی تولید، مدیریت منابع و قرادادها از وظایف دیگر تهیه‌کننده فیلم است. تهیه کننده در تمامی مراحل تولید فیلم حضور دارد و تمامی عوامل ساخت فیلم به صورت چه مستقیم و چه غیر مستفیم زیر نظر او هستند.

مدیر تولید فیلم (Film Production Manager)

مدیر تولید فیلم فردی است که  از سوی تهیه کننده انتخاب شده تا مسئولیت برنامه‌ریزی ،کنترل و هزینه کرد مالی و تامین نیروی انسانی برای تولید فیلم بر عهده بگیرد، در اصل مدیر تولید فیلم  وظابف بسیاری در زمان تولید دارد که از مهمترین شاخه های آن میتوان به برنامه ریزی مالی، تامین منابع انسانی تولید فیلم ، تامین امکانات و تجهیزات سینمایی، هماهنگی لوکشین و مدیریت زمان  اشاره کرد.

فیلمنامه‌ نویس (Screenwriter)

فیلمنامه‌ نویس (Screenwriter) یا سناریست (scénariste) به نویسندگانی گفته می‌شود که داستان مکتوبی را با دانش فواعد سینما، برای ساخت فیلم به رشته تحریر در می آورند، که در آن اتفاقات ، وقایع ، گفتگوها (دیالوگ ها) و کارکترها نقل شده، به آن فیلمنامه یا سناریو  گفته می شود، حال فیلمنامه‌ نویس میتواند ایده و بن مایه طرح برای خودش باشد و نه آن را به فیلمنامه نویس سفارش داده باشند یا بر اساس اقتباس از رمان ، نمایشنامه و … نوشته باشد. اما بدون تردید اوست که بر اساس ساختار روایی و سینمایی آن را می نویسد و برای ساخت فیلم آماده می کند و تمامی اصلاحات مد نظر تهیه کننده و کارگردان را او در فیلم نامه اعمال می کند.

READ  تفاوت بازیگر تئاتر و بازیگر سینما در چیست؟

فیلم‌بردار (Cinematographer)

فیلم‌بردار یا مدیر فیلم‌برداری (Director of Photography) فردی است که وظیفه ثبت صحنه ها و سکانس های فیلم را با استفاده از دانش فنی و تجهیزات فیلمبرداری (دوربین ، لنز ، سه پایه و…) دارد. فرآیند فیلمبرداری اصلی ترین بخش تولید فیلم است و فیلم‌بردار یکی از عوامل مهم ساخت فیلم است. مدیر فیلم‌برداری مسئولیت ضبط هر آنچه که در زمان فیلمبرداری اتفاق می افتد ( میزانسن و دکوپاژ ) است، از استفاده دوربین یا دوربین ها و بکار گیری قاب(نما)، لنز و زوایای مورد نظر و موقعیت مکانی درست دوربین و حتی نورپردازی مناسب ،که همه این موارد با همکاری و تایید کارگردان صورت می گیرد البته این به معنای آن نیست که کارگردان حتما، فیلمبردار را از خلاق بودن و نوآوری منع کرده باشد بلکه این موضوع به تعامل به آنها بر می گردد.

بازیگر (Actor)

بازیگر یا هنرپیشه به هنرمندانی اطلاق می شود که به صورت حرفه ای به ایفای نقش در سینما ، تئاتر و تلویزیون می پردازد ، هنرپیشه گان افرادی هستند که فیلم یا نمایش با استفاده از آنها داستان را برای ما به جلو می برد و هرچه بازیگر تسلط و مهارت بیشتر داشته باشد باورپذیر تر و جذابتر برای مخاطب خواهد بود .در حقیقت این بازیگران هستند که شخصیتهای مکتوب(کارکتر) در فیلمنامه را در فیلم زنده می کنند.

تدوینگر (Editor)

تدوینگر است که با ذوق و خلاقیت فیلم رابه شکلی که مخاطب روی پرده سینما می بیند در می آورد، تدوینگر عامل بسیار تاثیرگذار در شکست یا موفقیت فیلم است و به این دلیل به او کارگردان دوم هم گفته می شود. اوست که با انتخاب و چیدمان تصاویر و ترکیب آن با صدا و قرار دادن ضرباهنگ به فیلم جان می بخشد.استقلال و سهم خاص تدوین گر در تدوین ، بسته به میزان کنترلی که فیلمساز بر محصول نهایی اعمال می کند متفاوت است.

READ  فیلمنامه‌ نویس

2 پاسخ
  1. کیارش قنبرخانی
    کیارش قنبرخانی گفته:

    خیلی ممنونم از مطلب خوبی که گذاشتید روی سایت تون خیلی کمک بزرگی بودم.مخصوصا که هر کدوم از عوامل تهیه فیلم رو جدا مفصل دوباره توضیح دادید.

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *