کارگردان سینما

کارگردان سینما کیست؟

کارگردان سینما کیست؟

کارگردان سینما (Film Director) کسی است که با استفاده از فیلم‌نامه و رهبری یک گروه سینمایی یک فیلم سینمایی ،تلویزیونی تولید می کند. به همین دلیل است که همواره، یک فیلم را با نام کارگردان آن می‌شناسند کسی است که بیشترین مسئولیت را در قبال تصویر و صدا و کیفیت نهایی فیلم دارد و معمولا ایده و بن مایه فیلم و شکل نهایی اثر از اوست و مهم‌ترین کار یک کارگردان سینما در جریان ساخت یک فیلم ،حفظ تداوم درام و ایده یا به تعریف دیگر بن مایه فیلم نامه در اثر است.که این امر در مراحل سه‌گانهٔ پیش تولید، تولید و پس‌تولید (تدوین) باید حفظ بشه. از وظایف یک کارگردان سینما برنامه ریزی ساخت فیلم ، نظارت بر تولید آن ، ارائه دستورالعمل به بازیگران و کلیه عوامل فنی تولید فیلم و ارائه تصویری هنری و فنی به عهده اوست و تمامی این مراحل بدون داشتن دانش و تجربه نمی تواند موثر باشد چرا که کارگردان باید به موارد فنی و علمی این صنعت اشراف کامل داشته باشد.موضوعاتی مانند: انواع لنزهای سینمایی، ماشینری فیلم سازی ، آشنایی با نما های سینمایی، خط فرضی، مراحل تدوین و …

 

کارگردان کیست

کار کارگردان سینما چیست؟

یک کارگردان پس از مطالعه فیلم‌نامه و تحلیل  آن را خرد کرده و به تکه های کوچکی به نام سکانس، صحنه و پلان تبدیل می‌کند که با متنی با عنوان دکوپاژ آن را کامل می کند، این متن دستور العملی است برای همه عوامل فیلم که در آن تمامی جزئیات پلان ها از قبیل زاویه دوربین، انما، حرکت و دیالوگ ها، نور، زمان، مکان و … نوشته شده است.البته همه این وظایف و مسئولیت را کارگردان تنها به عهده نمی گیرد ،بلکه با کمک عوامل و گروه سینمایی خود که شامل دستیاران ، فیلم بردار ، منشی صحنه و … این امور انجام می گیرد. اما در نهایت کارگردان سینماست که نه تنها عوامل خود بلکه کل فرآیند تولید فیلم را رهبری و نظارت می کند و با اصول قاب‌بندی، ریتم، تداوم حرکت، صدا و تصویر کار را برای تدوین ، دکوپاژ و شکل نهایی اثر (فیلم) می رسد. نکته که باید به آن توجه ویژه کرد این است قواعد هنری بر خلاف اصول علوم طبیعی چندان ثابت و غیرقابل تغییر نیستند بلکه حاصل تجربیات خود فیلمساز و بر اساس نوع نگرش و سبک هنری متغیر می‌باشند که همین امر است به کارگردان سینما فرصت بروز خلاقیت را می دهد.

READ  فیلم مستند

لینک آشنایی با فهرست کارگردانان ایرانی

4 پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      سلام . در مطالب آینده سعی شده متنها ساده و تا حدممکن خلاصه ارائه شود و از توضیحات غیر ضروری اجتناب شود تا مخاطب به سرعت مطلب را درک کند.

      پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *