خط فرضی چیست؟پنچ روش برای شکستن خط فرضی

خط فرضی چیست؟

خط فرضی ( Imaginary Line ) یا قانون 180 درجه ، خطی راهنما و فرضی در مباحث فیلمبرداری و تدوین فیلم که بر اساس آن باید روابط چپ و راست دو شخصیت در یک صحنه حفظ شود تا بیننده از نظری بصری و در فهم درست موقعیت و حرکت دچار اشتباه نشود به طور کلی میتوان گفت قاعده‌ای است كه براي حفظ تداوم جهت و زواياي دوربين با توجه به مکان و عملکرد بازیگران، کشیده شده و دوربین باید در یک سوی این خط قرار بگیرد و نباید این خط ، توسط دوربین شکسته شود.تصور کنید شما اگر این خط را رعایت نکنید ،هنگام تدوین چه فاجعه ای رخ می دهد ، ناگهان می بینید جهت حرکت ها عوض می شود و بازیگران بجای اینکه بطرف همدیگر بیایند از هم دور می شوند، البته در مواردی خاص این قانون شکسته شده اما کارگردان در پس آن ایده یا منطقی به عنوان مولف مشخص کرده.

www.aiandeh.com

چند نکته مهم درباره خط فرضی که به آن باید توجه کرد

در حالتی که تنها یک شخصیت در صحنه وجود دارد ،خط فرضی جهت نگاه او است. حتی اگر سرش به سمت دیگری بچرخد و جهت نگاهش عوض شود،خط فرضی همان جهت نگاه اوست.

در صورتی که سوژه ای غیر از شخصیت در صحنه باشد ، برای مثال یک ماشین که حرکت می کند ، خط فرضی جهت حرکت آن سوژه است.

در حالتی که دو سوژه در صحنه وجود دارد که یا روبه روی هم هستند و یا پهلوی هم ، برای مثال دو شخصیت که با هم گفتو گو می کنند ، یا دو شخصیت که در کنار هم در صندلی جلوی یک ماشین نشسته اند ، خط فرضی خط واصل بین آنهاست.

READ  فیلم خبری

در حالتی که بیش از دو شخصیت در صحنه داریم ، برای گرفتن هر نما از دو به دوی آنها ، یک خط فرضی بین آن دو که همان خط واصل بین آنهاست رسم می شود.

در حالتی که یک نفر یا دو نفر ، یا بیشتر ( در یک قاب ) طرف گفت و گوی یک نفر یا دو نفر ، یا بیشتر ( در یک قاب دیگر ) قرار می گیرد ، باز خط فرضی خط واصل بین آن یک نفر یا دو نفر یا … با آن یک نفر یا دو نفر یا … است.

در همه این موارد ، برای گرفتن چند نما از یک صحنه ، باید دوربین همواره در یک جهت خط فرضی ، یعنی همان جهتی که در نمای اول دوربین قرار داشته قرار بگیرد ، زیرا در غیر این صورت خط فرضی شکسته شده و در تصویر اخلال ایجاد می شود.

www.aiandeh.com

 

پنج روش کلی برای شکستن خط فرضی :

همان طور که مطرح شده گاهی به صورت استثنا این خط شکسته می شود، که عموما برای آن دلیل منطقی یا ایده مطرح شده و نه بخاطر اشتباه درفیلمبرداری و عموما در سینمایی تجربی یا فیلم های آوانگارد اتفاق می افتند. روش های شکستن اسن خط به شرح زیر است:

1- استفاده از تراولینگ دوربین : یعنی دوربین بر روی ریل و با حرکت بدون کات (قطع) از خط فرضی بگذرد و دور کاراکتر بچرخد.

2- استفاده از نمای خنثی :(Hed on) :استفاده از نمای خنثی اگر طولانی باشد ، تماشاچی فراموش می کند که خط فرضی کجا بوده است ودر اینجا می توان خط فرضی راشکست.

READ  موشن گرافیک

3- کات اوی (cat away): که شامل استفاده از 1- اینسرت : که در آن وحدت مکانی وجود داشته باشد و شئ مورد نظر قبلا و در نمای قبلی وجود داشته باشد. ( اینسرت یعنی نمای درشت از شئ بی جان ) 2- استفاده از اینتر کات یا کات واسطه بمنظور ایجاد تداوم و گذشت زمان، مانند مرور خاطرات و بازگشت به گذشته( فلاش بک ) و استفاده از نمای ابژکتیو (دید دوربین )

4- استفاده از نمای دید بازیگر: نمونه عینی آن را شاید بارها دیده باشید مانند دو کاراکتر که در یک ماشین نشسته اند و از دید بازیگر ها می بینیم که جهت ها عوض می شوند در حالی که این نقطه دید بازیگر است و برای تماشاچی قابل قبول می باشد.

5- استفاده از نمای شوک آور : بادلیل منطقی مانند هرج و مرج ، خودکشی  و اتفاق مهمی که در صحنه روی می دهد ، می توان خط فرضی را شکست.

3 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *