مراحل ساخت فیلم

آشنایی با مراحل ساخت فیلم

مراحل ساخت فیلم (آشنایی کلی با ساخت فیلم (پیش تولید ، تولید، پس از تولید)

برای ساخت و تولید یک فیلم باید مراحل ساخت فیلم را تجربه کرد ، باید مراحل ساخت فیلم را تجربه کرداز جمله این تجربیات شکل گرفتن طرح یا ایده اولیه (بن مایه)Idea، نوشتن فیلم نامه (سناریو) Screenplay ، فیلم برداری (ضبط) ، تدوین Film editing و مواردی از این دست باعث می شود،پروسه فیلمسازی چند ماه تا چندین سال به طول زمان می برد.در این مقاله سعی می شود تا حدودی به شناخت بهتری از این مراحل برسیم.

 (پیش تولید) Pre-Production

پیش تولید را به زبان ساده میتوان،به برنامه ریزی برای انجام ضبط فیلم و یا به تعبیر دیگر میتوان آن را نقشه راه نامید طی این برنامه ریزی، شناخت کلی نسبت به تولید و هزینه ها و دیگر موارد مورد نیاز برای تولید نیز مشخص می شود.

از مواردی که در قسمت پیش تولید با آن آشنا می شویم:

•فیلمنامه به عنوان اولین گام برای شروع ساخت یک فیلم است و باید درزمان پیش تولید شما باید به یک فیلم نامه کامل دست پیدا کنید که درآن تمام جزییات رعایت شده باشد،چرا که برای ساخت یک فیلم خوب فقط تجهیزات و عوامل مهم نیست،بلکه یک فیلم نامه خوب  و روایت درست است که باعث جمع شد عوامل حرفه ای می شود.

•استوری بورد storyboard(فیلمنامه تصویری) که در آن سکانس ها، پلان ها  و نماها ترسیم می شود تا دید بهتری از آنچه که در ذهن کارگردان برای عوامل روشن بشود و همچین مراحل به ترتیب و با نظم ضبط شود.

READ  عوامل تهیه فیلم

•انتخاب بازیگران: بررسی شخصیت های فیلمنامه (مشخصات ظاهری و روانی ) برای انتخاب هرچه بهتر بازیگر که مشخصات شخصیت فیلم نامه را دارا باشد .

•انتخاب عوامل : در این قسمت شما به دنبال نیروی متخصص برای پروسه ی تولید می گردید مانند: دستیاران ، منشی صحنه ، فیلمبردار و …

•محل فیلمبرداری (لوکیشن): بررسی موقعیت مکان فیلم بردار و کشف زوایای بهتر و انتخاب لنز مناسب برای آن موقعیت و تشخیص شرایط نوری لوکیشن ،از عواملی هستند که در پیش تولید باید به آن دقت شود .

در پیش تولید نکاتی که قصد دارید در فیلم باشد را کوتاه  توضیح می دهیدو از آنها یادداشت بر می دارید.

Film Media Photography Aiandeh

Production(تولید)

حالا زمان استفاده از برنامه ریزی های انجام شده در زمان پیش تولید است،تمام سکانس‌های و موارد یادداشت شده حالا تبدیل به تصویر می شوند، در زمان تولید شما باید در هماهنگی کامل با عوامل خود باشید ، عواملی مثل:منشی صحنه ،دستیاران ،بازیگران، فیلمبردار بازیگردان،نورپرداز ،عکاس و…،چرا که کارگردان باید با کمک آنها مرحله تولید را به پایان برساند.درزمان تولید تمام نکات باید با موشکافی خاصی انجام بگیرد،که چه بسا که فقط یکبار موقعیت فیلمبرداری از یک صحنه یا سکانسی است و بایدقوانین میزانسن، نورپردازی، ترکیب‌بندی ، کادربندی و… به درستی رعایت شود.

• کارگردانی
تدارکات
• فیلم برداری
• نورپردازی
صدا
• بازیگری

Aiandeh.com

مرحله پس از تولید یاpost-production

editsuitaiandeh

  جلوه های ویژه
موسیقی
تدوین

زمانی مرحله پس از تولید شروع می شود که کار تولید(مراحل ساخت فیلم) به پایان رسید باشد و راش های ضبط شده به همراه برگه نماهای مورد تایید کارگردان به تدوین گر و صداگذار تحویل شده،در این زمان  وارد مراحل تدوین می شود که جلوه‌های ویژه، موسیقی و اصلاحات رنگ‌ها روی فیلم قرار بگیرد.در اینجاست که تدوین گر وارد می شود،تدوین گر را کارگردان دوم میدانند،چرا که به راستی می تواند باعث تغییراتی بنیادی در فیلم ایجاد کنند فقط با انجام کات زدن معنی فیلم را تغییر دهد پس در زمان تدوین بهتر است ، از نظر فکری به تدوینگرخود نزدیک باشد ، بعد از مرحله تدوین صدا گذاری انجام می شود.

READ  مستند گزارشی

در این مرحله کارگردان نیاز به تخصص در با  نرم افزار ها و سخت افزار ها تدوین و صداگذاری ندارد ولی بهتر است با نام های این برنامه ها آشنایی و اطاعاتی پایه داشته باشد از برنامه های تدوین میتوان به EDIUS ،Premier Pro، Final Cut ،Wondershare Video Editor و نرم افزار صداگذاری و اصلاح صداAdobe Audition اشاره کرد.

34 پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      سلام . لزوما نه هنگام فیلمبرداری دلیلی نداره فیلمنامه نویس حضور داشته باشه مگه کارگردان ومدیرفیلمبرداری برای حفظ خط سناریو ازش کمک بخوان که این در سینمایی ایران به ندرت اتفاق می افته.

      پاسخ
  1. سید علی اکبر مدبر
    سید علی اکبر مدبر گفته:

    سلام من میخوام پروژه اولم رو شروع بکنم میشه بفرمایید چطور میتونم ی سرمایه گذار و تهیه کننده جذب بکنم

    پاسخ
    • پیام کهریزی
      پیام کهریزی گفته:

      ۱: باید تو محفل‌های هنری (مرتبط با سینما)حضور داشته باشین و خودتون و طرحتون رو معرفی کنین.
      ۲: از چندنفر کاردان بخواین نظرشون‌رو درباره طرحتون بگن ، و اگر نظرِ مثبتی داشتن ، ازشون خواهش کنین که به چند سرمایه گذار معرفیتون کنن

      پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      با ارسال متن یا قرار با موسسه های هنری، سینمایی میتئانید جذب سرمایه کنید ، البته این نکته که بهتر است قبل از این تجربه یا دانش فنی برای ساخت پروژه را داشته باشید.

      پاسخ
  2. پژمان
    پژمان گفته:

    سلام. اگه کسی بخواد بعنوان سرمایه‌گذار در ساخت فیلم فعالیت کنه چطور میتونه شروع کنه؟ تاسیس شرکت میتونه گزینه خوبی باشه؟

    پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      بهترین انتخاب برای شروع و کسب تجربه و همین طور ریسک کمتر در سرمایه گذاری این هست که با یک مجموعه سابق دار شروع به فعالیت کنید تا به صورت انفرادی

      پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      برای تهیه کنندگی بهتر اول در چند فیلم برای تجربه حضور داشته باشید حضور پیدا کنید تا با خطرات سرمایه گذاری و چالش های آن اگاه شود و بعد با همکاری مجموعه سابق دار درست به سرمایه گذاری بزنید که ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهید.

      پاسخ
  3. میلاد
    میلاد گفته:

    سلام بسیار عالی بود بنده که تجربه ی کمی در فیلمسازی داشتم برای جشنواره با استفاده از مطالب سایت شما تونستم مقام اول رو توی شهرستان خودم بیارم و واقعا ممنونم راسی محض اطلاع من 16 سالمه

    پاسخ
  4. mhya
    mhya گفته:

    سلام
    من ديپلم هستم و تصميم گرفتم برم دانشگاه فرهنگ و هنر رشته فيلم سازي
    ميخواستم بدونم ايا بعدش ميتونم فيلم يا كاري ارائه بدم ؟!

    پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      داشتن تحصیلات آکادمیک قطعا کمک می کنه اما تمام راه نیست و این ذوق و خلاق شماست که شما رو وارد سینما میکنه و آثار که خودتون تهیه کردین .

      پاسخ
  5. سعید
    سعید گفته:

    سلام من ساکن نیشابورم. به نظر شما برای ورود به سینما و شروع فیلمسازی حتما باید به تهران اومد یا انجمن سینمای جوان شهرمون هم میتونه گزینه خوبی برای شروع کار باشه؟امکانش هست در صورت پیشرفت زمینه برای ورود به سینمای حرفه ای و ساخت فیلم بلند فراهم بشه؟ممنون.

    پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      بله انجمن سینمای جوان و مراکز آموزشی معتبر که مجوزات لازم رو دارند و اساتید مطرح حضور دارند میتوانند در زمینه ورود به سینما به شما کمک کنند.

      پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      نوشتن فیلم نامه مستند بستگی به ژانر و حوزه مستند داره و باید نسبت به آن فیلم نامه آن را نوشت : در مستندهای مصاحبه شما فیلمنامه مانند فیلم سینمایی ندارد ،فقط سر کلی و سوالات مشخص میشه ولی در مقابل فیلم مستندهای تاریخی هم هستند که مانند یک فیلم سینمایی فیلم نامه آن با توجه به منابع نگارش می شود، باید اول نوع مستند مشخص بشه .

      پاسخ
  6. سعیده
    سعیده گفته:

    سلام ببخشید خواستم بپرسم که واسه فیلمنامه نویسی دوربین لازمه یا ما فقط شرح حوادث و صحنه هارو مینویسیم؟

    پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      در نگارش اول که درام در حال خلق شدن است الزامی ندارد که دروبین و لنزها حتما نوسته شود ولی در نسخه نهایی که به مرحله تولید رسده باشد تمامی جزییات باید قید شود و بهتر است استوری هم برای کشیده شود.

      پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      نه لزوما ، بستگی به کارگردان و عوامل داره البته بعضی از فیلم نامه نویسان وسواس خاصی روی متن خود دارند و شرط حضور در زمان فیلمبرداری در قرارداد خود قید میکنند.

      پاسخ
  7. ماجده😊
    ماجده😊 گفته:

    سلام میتونیم ما فیلمانه ای که نوشتیم توی یه کشور دیگه ای بفروشیم و بسازیمش مثلا کره جنوبی. 🇰🇷

    پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      چرا که نه ، هرچیزی امکان پذیر است ، اما باید کمپانی های کشور مورد نظر را پیدا و متن ترجمه شده را برای آنها ارسال کنید.

      پاسخ
  8. علی
    علی گفته:

    سلام و عرض ادب
    بسیار ممنون میشم اگه سوال بنده رو جواب بدید
    پیرو بحث خونده شده
    آیا برای صدای فیلم و دیالوگها
    صدا همراه با فیلمبرداری ضبط میشود
    یا جداگانه ضبط میشود و بعد هنگام تدوین روی فیلم قرارداده و با آن سینک میشود؟

    پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      سلام .در مورد صدا گذاری حتما مطلبی جامع منتشر می کنیم به زودی، اما برای اینکه پاسخ شما دوست عزیز رو داده باشیم .
      هر دو مورد اماکن پذیر است البته که به صورت جداگانه ضبط بشه در استودیو بهتر است و بعد سینگ شود، اما ضبط صدا توسط
      صدابردار در زمان فیلم برداری با استفاده از ابرازهای مثل بوم و هاشف و… امکان پذیر است و کیفیت مطلوبی خواهد
      داشت واما نکته که باید بهش توجه کرد اصلا توصیه نمیشه از صدای دوربین که در حال ضبط است به تنهایی استفاده کنید .

      پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      سلام. بله آینده یکی از موارد که به آن توجه ویژه داره تولید فیلم کوتاه است و شما میتوانید با تماس با ما 02122889550 طرح خودتون رو ارائه کنید تا درصورت امکان با شما مشارکت کنیم .

      پاسخ
  9. نریمان
    نریمان گفته:

    سلام سال نو مبارک من نام فیلمم ناصرالدین شاه قاجار است و درباره ی زندگی ناصرالدین شاه است مطلب تان خیلی خوب بود خیلی ممنون

    پاسخ

لینک ارجاع & پینگ بک

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *