فیلم (تعریف ابزار بنیادی)

فیلم (تعریف ابزار بنیادی)

فیلم چیست؟

به تصویر متحرک که در انگلیسی (Movie) و در فرانسه (Film) گفته می شود این کلمه در معنی فرانسوی خود که مشخصا نوار باریک ساخته‌ شده از سلولوئید که در مقابل نور حساس نشان داده و در گرفتن تصویرهای متحرک یا عکس بکار می‌رود.البته این واژه امروزه در معانی مختلفی در ایران به کار میرود ولی خود کلمه به‌طور خاص فقط به تصاویر متحرک اطلاق میشود، که در سینما نمایش در می آید. این کلمه از عکاسی ریشه گرفته و تقریبا تمامی فیلمها داستانی هستند . در فیلم معمولا اشیا، و اشخاص واقعی روی نوار ضبط می شوند و با سرعت 24 قاب (فرم) در ثانیه روی پرده جان می گیرند، بعضی زمان ها این روند ضبط تغییر می کند و طرح ها ، الگو ها، اشیاء  و آدم ها هر چند با سرعت 24 قاب (فرم) در ثانیه روی پرده می افتند، اما میتوان با سرعت هایی بیش از صدها قاب در ثانیه یا سرعت بسیار کم تا حد عکاسی (قاب به قاب) و با فواصل زمانی متفاوت نوردهی و ضبط می شوند البته اشاره به یک نکته بسیار مهم باید کرد که امروزه ضبط دیگر به مانند گذشته نبوده و دیگر فقط بر روی نوارهای حساس به نور اتفاق نمی افتد با پبشرفت صنعت دیجیتال و ارائه فرمتها و ذخیره سازهای در ابعاد و حافظه های مختلف وهمینطور دوربین ها و لنزها این فرآیند درگرگون شده . زمانی که این قاب های به سرعت پیشت هم به نمایش در می آیند، توهم حرکت در چشم ببنده ایجاد کرده و به دلیل ماندگاری تصویر در حافظه برای کسری از ثانیه فواصل میان قاب ها رویت نمی شوند، این اثر به نام بتا معروف است. درباره تاریخچه فیلم در مقاله دیگری صحبت می کنیم و همین طور مراحل فیلمسازی، فیلم سینمایی را میتوان به یک دسته کلی : فیلم داستانی و  فیلم مستند ،که میتوان آنها را با تکنیک های متفاوتی آنهارا ساخت مانند: رئال ، انیمیشن ، عروسکی ، عکاسی(قاب به قاب) از اشیا، حیوانات و … البته فیلمهای دیگری هم هستند مانند: فیلم خبری فیلمهای تلویزیونی(تله)، ویدیویی، موشن ها، سریال ها و … اما ما در اینجا به طور ویژه بخش سینمایی مورد توجه قرار گرفته.

READ  مستند گزارشی

فیلم

عوامل فیلم:

برای ضبط و تهیه یک اثر باید گروهی به همکاری بپردازند به آنها عوامل فیلم گفته می شود که برای تولید یک پروژه تصویر متحرک توسط کمپانی فیلمسازی یا تهیه کننده استخدام میشوند که شامل: کارگردان، دستیار کارگردان،منشی صحنه ، مدیر تولید، تدارکات، ترابری، بازیگران، هنروران، تصویر بردار، نورپرداز، طراح صحنه، تدوینگر و … می شوند.

مکان نمایش فیلم:

پس از تهیه و تولید اثر در مکانی که به آن سینما میگویند اکران می شود برای اولین بار این آثار در سالنهای تئاتر به نمایش درآمدند و باعث به وجود آمدن سالن های سینماتئاتر شدند که امروزه نیز وجود دارند. اولین سالن نمایش در سال 1905 در آمریکا(پنسیلوانیا ) ایجاد شد و این باعث شد در طول زمان سالن های تئاتر بیشتر به سالن سینما تبدیل شوند و باعث کم رونق شدن هنر تئاتر شدند و امروزه این سالنها با امکانات ویژه تصویری و صدا (مانند دالبی) با کیفیت تر نسبت به سیستم های بخش خانگی سعی در جذب بیشتر سینما دوستان دارند والبته در این راه به دنبال قیلم های پرفروشتر هستند و به همین دلیل عموما به‌طور متوسط ۵۵٪ درآمد فروش بلیتها را به‌عنوان هزینه اجاره فیلم به استودیو های فیلمسازی پرداخت میکنند.

نقد و تئوری فیلم:

نقد فیلم به معنی تحلیل و ارزیابی است و  تئوری فیلم معنی گسترش مفاهیم و بررسی  تئوری‌های کلاسیک ماتتد چهارچوب ساختاری در خصوص موضوعات مثل روایت فیلم ، هویت مولف و … است که رد مطلب جداگانه به این دو حتما پرداخته می شود.

READ  تهیه‌کننده فیلم

Related posts:

1 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *