بازیگر تئاتر و بازیگر سینما

تفاوت بازیگر تئاتر و بازیگر سینما در چیست؟

تفاوت بازیگر تئاتر و بازیگر سینما در چیست؟

تفاوت میان بازی بازیگر تئاتر و بازیگر سینما به همان زیادی تفاوت سینما و تئاتر است ،به عنوان شکلهایی هنری است.برای هنرپیشه سینما خط تداومی در اجرا وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد بسیار باریک است و زمان اجرا او در مقابل دوربین محدود است فقط در مواردی استثنا از این قاعده خارج اند. هنر پیشه سینما گاهی تا هفته ها و ماه ها باید وحدت شخصیت پردازیش را حفظ کند که ممکن است روزانه شاید مقدار اندکی از آن را ارائه دهد یا گاهی میتواند دیالوگهایش را بدون حضور طرف مقابلش (بازیگر مقابل) بیان کند و فقط کارگردان قیلم یا هنرپیشه بدلی جای طرف مقابل نشسته باشدیادر  زمان فیلم برداری امکان دارد هنرپیشه سینما آخرین صحنه را برای اولین برداشت بازی کند و در طول هفته بعد کارکتر مورد بازیش را تکامل دهد و بر عکس هنرپیشه تئاتر مستقیم با مخاطب مواجه نمی شود، اما بازیگر سینمایی برعکس تئاتر بخاطر آنکه فاصله بین مخاطب و صحنه را ندارد باید بازی چهره ی داد و با میمیک میتواند با کمک نماهای سینمایی مثل کلوز اّپ بروز دهد.

بازیگر تئاتر با شرایط متفاوت تری روبه رو هست و در تئاتر بدون تجربه حرفه ای هنرپبشگی موفقی نخواهی بود و مانند سینما صرفا استعداد یا زیبایی ظاهری به تنهایی تاثیر گذار نیستند . بدن و بیان بسیار قوی نیاز دارد چرا که امکانات صداگذاری و تدوین وجود ندارد بازیگر است و مخاطب. هنرپیشه تئاتر خط تداوم اجرا دارد و مدت زمان طولانی روی صحنه ظاهر می شود و باید یک خط داستانی و منطقی را اجرا کند و نمی تواند مانند فیلم برداشت های مختلف زمانی و کات داشته باشد و نکاتی ویژه تر در تفاوت بازیگر تئاتر و بازیگر سینما اینکه در صحنه تئاتر بازیگر این فرصت را دارد که نقش خود را پخته تر کند و بر مخاطب کنترل پیدا کند که اجرا های مانند برنامه های تلویزیونی را برای او آسان می کند ولی در مقابل او نمیتواند از جلوه های بصری و مکانی متفاوت سینمایی استفاده کند و با امکانات عموما ساده صحنه تئاتر مواجه است و باید در جبران بازی قوی تری ارائه دهد.

بازیگر تئاتر و بازیگر سینما

اما حالا با توجه به توضیحات داده شده درباره تفاوت بازیگر تئاتر و بازیگر سینما ،باید به این نکته توجه کرد هر کدام سختی و ویژگی های خاص خودش را داد اما بازیگری تئاتر بسیار بر پایه اصول شکل می گیرد، که بازی در قالب های دیگر آسان تر می کند چرا که بروز احساسات و بیان در مقابل تماشگر و بدون هیچ وقفه و کات بازیگر را تواناتر و پخته کرده و بازی در سینما نیز برای او امکان پذیرتر می کند، اما بازیگران سینما عموما وارد صحنه تئاتر نمی شوند و اگر هم باشند بیشتر از امتیاز شهرت و محبوبیت خود استفاده می کنند. باهمه این موارد بازیگری سینما ارزش کمتری نسبت به تئاتر نداد و مطمئنا دانش لازم بازی با دوربین، ارائه کیفیت های حسی تصویری و … بر این امر صحه می گذارد.

بازیگر تئاتر و بازیگر سینما

READ  ژانرهای سینمای مستند (گونه شناسی مستند)

Related posts:

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *