عکاسی چیست

عکاسی چیست ؟

عکاسی در معنی لغوی خود یعنی روش عکسبرداری که بصورت عرف به حرفه عکاس نیز گفته می شود این واژه ترجمه برای (Photography) است، که ریشه در دو واژه یونانی دارد Photo به معنی نور و Graphy به معنی ثبت ، ترکیب این دو ثبت نور است. بهتر است این هنر را ثبت تصویر است، این ثبت توسط دوربین اتفاق می افتد حال آنکه دیجیتال یا دستی (منوآل) باشد و عکاس با نگاه در ویزور آن را ثبت می کند، حال این ثبت بر روی گیرنده حساس به نور باشد یا نگاتیو ( فیلم ) نور بازتابیده شده از بیرون لنز باعث ثبت تصویر می شود. عکاسی یک پدیده هنری ، صنعتی و علمی است چرا که در قالب علم متولد و به شکل صنعتی رشد کرد تا به عنوان قالب هنری مطرح شود . به طور کلی میتوان این هنر را ترکیب ذوق و قریحه دانست که با توجه به آشنایی با این صنعت، هنر آن (اصول و روش ها) را نیز می داند. امروزه عکاسی شاخه ها و سبک های بسیاری پیدا کرده و دیگر نمیتوان آن را فقط عکاسی مستند نامید، چرا که با پیشرفت این صنعت و استفاده جهانی مردم از عکاسی این هنر از قالب مختص عکاسان خارج شده و ما شاهد گسترش این هنر هستیم و میتوان از شاخه آن به عکاسی  هنری ، تبلیغاتی مد و مستند اشراه کرد یا سبک های مینی مال ، واقعه گرایی ، پاپ آرت و… نام برد.

عکاسی

تاریخچه عکاسی

پدیده آمدن این هنر حال تلاش های چهره ها و افراد متفاوت با دییدگاه ها و نرشته های متفاوت است و توسط یک نفر ابداع یا کشف نشده و به مرور زمان های تکامل یافته است.شروع مکتوب این مسیر تکامل را می توان از دوربین های سوراخ سوزنی اقلیدس ، ارسطو دانست، که به دنبال اثبات تابیدن نور از چشم و بازتاب آن بر چشم بودن و این راه همین طور  ادامه پیدا کرد تا بعد از میلاد مسیح با آنتیوموس و ابن هیثم (جعبه تاریک) این تئوری دوربین سوراخ سوزنی را گسترش دادن تا ماگنوس نیترات نقره و فابریسوس نفره کلرید را کشف کردند تا باربارو با تحول بزرگ در عکاسی دیافراگم و عملکرد عدسی ها مطرح کند تا بالخره توماس وجوود اولین تصویر شفافی با مواد حساس به نور (نیترات نقره) ثبت کرد اما کار را در آستانه اختراع عکاسی پیشرفته رها کرد تا 1886 نیپس فرانسوی موفق شد عکسی دائمی را ثبت کند که اصلا به عکس های امروزی شباهتی ندارد و این سر آغاز آنچه امروز با آن سروکار داریم شد، تا با ورود نخستین دوربین موفق ( داگرئوتایپ ) ،صنعت ساخت دوربین و نگاتیو (فیلم) شکوفا و شاهد ساخت دوربین های و فیلم های پیشرفته تری در این حوزه باشیم .در اینجا ما فقط در این مطلب واقع انقلابی رو مد نظر داشتیم و مطمئنا در تاریخچه عکاسی نام و افراد زیادی وجود دارد  و در ادامه تئوری عکس رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول ، ریچارد مادوکس ابداع فیلم عکاسی ژلاتینی ،نخستین فیلم رول که توسط جورج ایستمن بزرگ بنیان گذار کمپانی کداک را ابداع شد تا اولین دوربین ظهور فیلم فوری (پولاریدها) توسط ادوین لند تا زمینه ساز ایده فرآیند ثبت تصاویر به وسیلهٔ دریافت و ثبت نور بر روی  حسگر الکترونیکی بشه که دوربین های امروزی ما رو شکل داده.

READ  فیلم خبری

عکاسی

عکاسی درایران

پیدایش این هنر در ایران با اختلاف کم از اروپا (فرانسه) وارد ایران شد چرا که سه سال بعد از ورود دوربین داگرئوتابپ و تجهیزاتش به شاه ایران هدیه شدو درسال 1221 خورشیدی نخسین عکس برداری در ایران انجام شد. محمد شاه قاجار آن را از اتزار هدیه گرفت و توسط نیکلای پاولوف که برای آموزش فرستاده شده بود به تهران آورده شد ، اما دوره ناصرالدین شاه بود که به دلیل علاقه شدید و حمایت های سلطنتی این هنر شکوفا شد به طوری که در سال‌های طولانی سلطنت او عکاسان ایرانی و خارجی بسیاری در سراسر کشور به ثبت زندگی مردم و طبیعت پرداختند. در همان زمان  توسط معلمان دارالفنون از روی منابع اروپایی اموزش داده می شد و این اساس عکاسی امروز ایران شد. امروز که حدود 177 سال از زمان شروع آن گذشته، عکاسی در ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفت قدمت بیشتری دارد.

عکاسی

عکاسی

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *