لنزهای دوربین

لنزهای دوربین

لنز چیست؟

لنز ( Lens) استوانه‌ای حاوی تعدادی عدسی است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می‌کند و تا تصویر به صورت واضح بر روی فیلم (سنسور) منعکس شود/اجزای لنز دوربین شامل:اجزای نوری لنز،دیافراگم،اتصال لنز دوربین است. لنزهای دوربین به دو دسته کلی لنزهای ساده یا فیکس و لنزهای مرکب تقسیم میشوند. لنزهای ساده (فیکس) که فقط امکان عکاسی از یک زاویه دید دارد و امکان ایجاد تغییر در آن وجودندارد. لنزهای مرکب یا زوم یکی از انواع لنزهای عکاسی است که از دالانی طولانی متشکل از مجموعه عدسیهای متعددی به وجود امده اند. خوشبختانه این با قابلیت تغییر زاویه دید طراحی شده است و به سبب قرارگیری هریک از این عدسی ها درنقطه ای مشخص درصورت تغییر زاویه دید ، مشکلی ایجاد نمیکند.برخی از تولید کنندگان لنزهای دوربین می توان از : کانن-نیکون-الیمپوس-پنتاکس-سونیزایس و …

معنی اعداد روی لنز چیست؟

معنی اعداد روی لنز به ان سختی که شما فکرمیکنید نیست. اجازه دهید یکم بیشتر توضیح دهم. معنی عدد 55-18 روی لنز چیست ؟ این اعداد به فاصله کانونی لنزشما اشاره دارد، 18mm لنز واید (wide) با زاویه دید بازو 55mm بازوم بیشتر و زاویه دید بسته تر است.

انواع لنزهای دوربین

لنزهای دوربین را به سه گروه تقسیم کرد: لنزهای واید، لنزهای نرمال و لنزهای تله

 

نام لنز ویژگی کاربرد
واید انگل زاویه باز و دید مناسب برای فضا سازی-فاصله کانونی کمتر از نرمال تصویر را دارای اعوجاج نشان می دهد.به صحنه عمق می دهد.احساسی از پهنا و عمق را ایجاد می نماید.اشیای نزدیک را بزرگ و اشیای دور را بسیار کوچک جلوه می دهد . دور و نزدیک شدن دوربین ، بسیار سریع به نظر می رسد .
تله فتو زاویه دید بسته – با فاصله کانونی زیاد بعد تصویر را از بین می برد . اشیا را به هم نزدیک کرده و فاصله میان آن ها را از بین می برد و عمق میدان در آن بسیار کم بوده و قدرت تار شدن و وضوح تصویری زیادی دارد .
نرمال زاویه دید طبیعی – فاصله کانونی این لنز در حدود ۴۴ م م است که در لنز برای روند کردن این عددلنز را با فاصله کانونی ۵۰ م م می سازند این لنز به مانند چشم انسان عمل میکندو زاویه دید آن در حدود چشم ما است.
ماکرو با زاویه دید حداقل و بزرگنمایی زیاد این لنزها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی شی در فاصله خاصی ایجاد میکنند
فیش آی زاویه دید وسیع تر از واید – شکل عدسی ، کروی است . این لنزها زاویه دید ۱۸۰ درجه دارند به وسعت چشم ماهی
منشوری تزیینی و تصویر ساز
لنز زوم لنزهای زوم لنزهایی هستند که فاصلهٔ کانونی آن‌ها متغیر است.این لنزها را با دو عدد کوتاه ترین و بلندترین فاصلهٔ کانونی آن‌ها مشخص می‌کنند
READ  فیلم (تعریف ابزار بنیادی)

 

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *