فیلم‌بردار

فیلم‌بردار

فیلم‌بردار کیست؟

فیلم‌بردار (Cinematographer) یا مدیر فیلم‌برداری (Director of Photography) فردی است که وظیفه ثبت صحنه ها و سکانس های فیلم را با استفاده از دانش فنی و تجهیزات فیلمبرداری (دوربین ، لنز ، سه پایه و…) دارد. فرآیند فیلمبرداری اصلی ترین بخش تولید فیلم است و فیلم‌بردار یکی از عوامل مهم ساخت فیلم است. مدیر فیلم‌برداری مسئولیت ضبط هر آنچه که در زمان فیلمبرداری اتفاق می افتد ( میزانسن و دکوپاژ ) است، از استفاده دوربین یا دوربین ها و بکار گیری قاب(نما)، لنز و زوایای مورد نظر و موقعیت مکانی درست دوربین و حتی نورپردازی مناسب ،که همه این موارد با همکاری و تایید کارگردان صورت می گیرد البته این به معنای آن نیست که کارگردان حتما، فیلمبردار را از خلاق بودن و نوآوری منع کرده باشد بلکه این موضوع به تعامل به آنها بر می گردد. ضبط فیلم میتواند توسط یک فیلم بردار یا جمعی از آنها اتفاق بیفتد که در این صورت تمامی برنامه ریزی فیلمبرداری توسط مدیر فیلم‌برداری صورت می گیرد.

فیلم‌بردار

فیلمبردار باید دانش تخصصی این رشته سینمایی را داشته باشد از شناخت دوربین و لنز ، زوایا  و نور ،گرفته تا حساسیت ها و عدسی های یا تفاوت بین محصولات تولید شده برندهای متفاوت ، چرا که فرق یک فیلم بردار با فیلم‌بردار  خوب در توجه به ظرافت و جزییات است، چرا که او به مانند نقاشیست که تصویرهای مکتوب شده فیلمنامه نویس و کارگردان را به واقعیت تبدیل می کند و باید بتواند تصویر یا ذهنیت درستی درباره آن داشته باشد تا تصاویری خاص و تاثیر گذار را ثبت کتد. فیلم‌بردار هم می تواند مولف باشد، فیلم‌ برداران بزرگ سینما نوع نگاه و تکنیک معرف خودشان را دارند که آنها را متمایز می کند.

READ  نمایش

گروه فیلم‌برداری

گروه فیلمبرداری تیمی است که مدیر فیلم‌برداری با کمک آنها صحنه‌های فیلم  را ثبت می کند که شامل چند فیلمبردار (تعداد مورد نیاز) ، چند دستیار فیلم‌بردار  و نورپردازان و تدارکات است. دستیاران فیلم‌بردار مسئولیت جا به جای  و حرکت یا تغییر لنز ها هستند ، نورپردازان نور مطلوب مورد نظر کارگردان و فیلم‌بردار تنظیم می کنند و تدارکات مسئول جا به جای تجهیزات از لوکیشن به مکان فیلمبرداری بعدی هستند. اما یک مدیر فیلم برداری خوب با عوامل دکور (صحنه) و لباس در تعامل کامل است چرا که می داند به راستی آنها هم جز گروه فیلمبرداری محسوب می شوند.

فیلم‌بردار

READ  معانی در فیلم
0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *