معانی در فیلم

معانی در فیلم

معانی در فیلم چیست ؟

معانی در فیلم کلمه بسیار گنگی در نگاه اول به نظر می آید برای همین به صورت ساده تری تعریفش می کنیم، ما معمولا هنگام تماشا و همچنین پس از تماشای یک فیلم درباره ی آن چه دیده ایم فکر می کنیم.گاه در مورد فیلمی که دیده ایم حرف می زنیم. بعضی وقتها نظر دیگران را در مورد آن فیلم می خواهیم. خیلی وقتها پس از تماشای یک فیلم ، در مورد آن فیلم یا برخی جنبه های خاصش نتیجه گیری های کلی میکنیم برای مثال میگویم فلان فیلم مشوق خشونت است یا فلان فیلم نشان می دهد اختلاسگر از دست پلیس فرار می کند و به سزای اعمالش نمی رسد. منظور ما از معانی در فیلم، همین مشاهدات یا نتیجه گیری کلی است که نسبت به فیلم می گیریم.

معانی در فیلم

معانی در فیلم

شناسایی و انگشت نهادن بر موضوع فیلم، با توضیح معانی در فیلم یکی نیست. موضوع فیلم را میتوان در یک کلمه یا یک جمله کوتاه خلاصه کرد برای مثال یکی از موضوعات در فیلم نابخشوده(Unforgiven (1992، موضوع (خشونت ) است، در حالی که برای توصیف معنای آن دست کم به یک جمله کامل نیاز است. یکی از معانی در فیلم نابخشوده را میتوان جنین خلاصه کرد: برای بعضی آدم ها، کشتن هم نوع کار بسیار دشواری است. در فیلم داستانی ، معانی معمولا نتیجه گیری های کلی در مورد موضوع های چون موقعیت شخصیت ها ، اندیشه های آنها و مجموعه ی رفتارهایشان است. اما در فیلم مستند ، معانی در فیلم دیدگاه کلی در مورد مضامین هستند که در فیلم مطرح می شوند. درعوض در فیلم های تجربی معانی شامل نتیجه گیری کلی تماشاگران در مورد قواعد فیلم یا نحوه ی عرضه غیر سنتی  داستان فیلم یا برخی ویژگی های خاص خود رسانه ی سینماست.

READ  موشن گرافیک

معانی در فیلم

برخی از تماشاگران بر این باورند که برای درک معانی در فیلم لازم است هدف و نیت کارگردان از ساخت فیلم را بدانیم و بشناسیم. اما در ئاقع حتما چنین نیست. خالق متن ، رمان  نمایشنامه ، نقاشی ، فیلم یا هر هنر دیگری ، در هنگام خلق اثر  به ندرت تصور روشن و کاملی دارد، به همین خاطر در بسیاری از مواقع در مصاحبه ها و گفتگوها مختلف ب زحمت توضیح قانع کننده و کاملی در مورد اثر (فیلم) خود می دهند و کمک او در این مورد بسیار محدود است. از آنجا که  خالثق متن و اثر به شدت درگیر خلق آن هستند در نتیجه در موقعیت مطلوبی برای مشاهده ی معنا یا معانی مختلف  آن قرار ندارند. آنها بیش اززآن به درختان نزدیک اند که بتوانند راه های مختلف موجود جنگل را تشخیص دهند و بدانند به کجا ختم می شود. از سوی دیگر برخی از هنرمندان بیش از بقیه به صورت غریزی و بدون وسواس از تجزیه و تحلیل موشکافانه کار می کنند و هنرمندان دیگری هم هستند که معتقداند این وظیقه تماشاگر است که با دیدن فیلم در مورد تجزیه و تحلیل اثر تصمیم بگیرند و افرادی مانند هیچکاک هم هستند که از گفتن آن چیز که در فیلم هست طفره می روند یا سر به سر دیگرام می گذارند و یا حتی نکته های گیچ کننده و نامربوطی برای گمراه کردن مخاطب است. معانی در فیلم را می توان به چهار بخش تقسیم کرد : معانی صریح و روشن در فیلم ، معانی ضمنی یا نهفته در فیلم ، معانی جامع و عمومی فیلم و معانی دلالت کننده.

READ  فیلم (تعریف ابزار بنیادی)
0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *