پرده کروماکی

پرده کروماکی چیست؟

پرده کروماکی یا فون کروماکی همان طور که از اسمش مشخص است نوعی بگراند ( پس زمینه) به صورت پرده یا پارچه است که در رنگهای کروماکی تهیه شده تا با استفاده از این پرده ها بتوان فرآیند کروماکی (جدا سازی) را اجرا کرد ،همان طور که در مقاله کروماکی چیست اشاره کردیم ، کروماکی محدود به یک رنگ نیست و در رنگهای متفاوتی وجود دارد که پرکاربرد ترینشان سبز و ابی است، که بیشتر پرده های کروماکی مخصوصا در بازار ایران در همین دو رنگ ارائه شده، از نکات  مثبت پرده کروماکی نسبت به ابزار دیگر قابلیت جمع شدن ، سبک بودن و داشتن قابلیت حمل است که به صورت پرتابل مورد استفاده قرار گیرد، اما نکات منفی هم دارد ، نداشتن کیفیت در بیشتر محصولات موجود در بازار ، کثیف شدن و ضعیف شدن رنگ ، پاره شدن برای نصب دائمی مناسب نیستن ، بیشتر کاربرد این ایزار از کروماکی برای صحنه های بیرونی یا استفاده آماتوری است ، چرا که رنگ کروماکی بیشتر در استودیو مورد استفاده قرار می گیرد ، چرا که یا دوامتر و کیفیت مطلوبتری نسبت به پرده های کروماکی دارد .

برای همین پیشنهاد ما برای ساخت استودیو کروماکی چه به صورت آماتور و حرفه ای رنگ هست ،که در مطلبی جداگانه کامل به رنگ کروماکی اختصاص داده میشه، پرداخته می شود .بیشتر پرده را در جاهای مورد استفاده قرار میدهند که نیاز به ضبط پرتابل باشد مثل صحنه های خارجی که فضای وسیعی باید سریع کرماکی شود یا در استودیو های چند منظوره مورد استفاده قرار دهید که در صورت نیاز با . انواع پرده های کروماکی در بازار موجود است که بعضی وارداتی و بقیه تولید داخل هستند. این فونها یا پرده ها در شش اصلی نوع شطرنجی (سوزنی) ، مخملی ، کاغذی ، پارچه ای و کریستالی تولید شده. ما آینده نیز تمامی این محصولات را تولید یا وارد می کند و هر کدام نکات مثبت و منفی خود را دارند.

پرده کروماکی

پرده کروماکی

 

READ  کارگردان سینما کیست؟

فون کروماکی شطرنجی

فونهای شطرنجی یا ( NON-WOVEN ) از الیاف جدا از هم به وجود می‌آیند در ایران تولید شده آن به سوزنی معروف شده؛ به این صورت که تکه‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته و توسط وسایل دوخت مختلفی از جمله دستگاه سوزن، حرارت، و یا چسب‌های مخصوص به بکدیگر متصل شده و یک نوع فون رولی را از آن به دست می آورند که این نوع پرده کروماکی ارزانتر و بی کیفیت تر از نظر دوام است ولی رنگ نسبتا نزدیکتری به کد رنگی کروماکی دارند اما دقیق نیست.

پارچه مخملی کروماکی

مخمل نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم تشکیل می‌شود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید، معمولا از جمله پارچه‌های گران قیمت محسوب می‌شود؛ اگرچه با پیشرفت فناوری روز، تولید آن هزینه کمتری پیدا کرده‌است. همچنین دقت کنید که مخمل، پارچه‌ای بسیار نرم و لطیف و قابل انعطاف می‌باشد.

این نوع فون‌ها دو نوع دارند؛ یکی مخمل واقعی، و دیگری طرح مخمل ( ذرات کرک مانند که بر روی یک لایهٔ با تار و پود از مواد پلاستیکی که سطح آن آغشته به یک لایه چسب بسیار نازک است، پاشیده شده. این کرک‌های رنگی، مانائی بسیار سستی بر روی چسب داشته و پس از اندکی استفاده و در تماس با اشیاء، به اصطلاح «کچل» می‌شوند )

این نوع فون‌ها نیز همانند فون‌های پارچه‌ای قابل شستشو هستند، اما لازم است بدانید که به سرعت کثیف می‌شوند. همچنین بعضی از آنها مشکلی تحت عنوان ریزش پرز دارند و ممکن است نیاز باشد دو یا سه روزی یک بار، تنها به خاطر همین پرزها استودیوی خود را جارو بزنید.

پارچه کروماکی

ین نوع فون‌ها می‌توانند از جنس‌هایی همچون کتان، کرباس، برزنت، Muslin و … به وجود آمده باشند یا به صورت مخملی باشند که خود فون‌های مخملی در دسته‌ای جداگانه قرار می‌گیرند. یکی از موارد استفاده از فون‌های پارچه‌ای بافته شده برای عکاسی پرتره استودیویی در حالت تک رنگ یا مونوکروم است.

READ  نماهای سینمایی چیست؟

این نوع فون‌ها دو نوع براق یا مات دارند که باید با توجه به سبک کارتان یکی از آنها را انتخاب کنید. در واقع نمونه‌های براق ممکن است حواس بیننده را از سوژه پرت کرده و دائما برق بزنند، اما مدل‌های مات این مشکل را ندارند، در عوض در کنتراست تصویر با هم متفاوت خواهند بود.

یکی از مزیت‌های فون عکاسی پارچه‌ای، قابل شستشو بودن آن است. گرچه شستن آنها کار ساده‌ای نخواهد بود، چرا که عملیات نصب کردن سختی روی پایه دارند و ممکن است شما را به دردسر بیندازند. مخصوصا نمونه‌هایی با رنگ روشن که خیلی سریع کثیف می‌شوند.

کاغذ کروماکی

کاغذ کروماکی ( Seamless ) که کیفیت نسبتا قابل قبولی دارد و بیشتر در عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد که در بازار ایران کم وارد شده و به شکل رول تولید شده است. این نوع فون کاغذی رنگ‌های متفائتی دارد، اما به این نکته توجه کنید رنگ کروماکی با رنگ سبز تفاوت دارد. این نوع پرده اصلا دوام نداشته و به خاطر آن در طول های بلند تولید شده است که بخش های که زیر پای سوژه خراب شده، به راحتی جدا شود.عکاسان حرفه‌ای فون‌های کاغذی را برای عکاسی استودیویی، بهتر از فون‌های پارچه‌ای یا مخملی می‌دانند. البته این مدل بسیار کمیاب و البته گران است! فون‌های کاغذی به لحاظ ظاهری و البته ضخامت شبیه به کاغذهای فابریانو دانست.

پرده کروماکی کریستال مجیک

پرده کروماکی مجیک ، که تولید کشورهای آمریکا و آلمان است . رنگ پرده خاکستری است و در درون الیاف آن از کریستال بکار رفته است ، در نور طبیعی تغیرر رنگی نمی کند اما نورمخصوص کروماکی به آن تابیده شود پرده در تصویر ضبط شده بگراند به رنگ تابیده شده کروماکی تغییر رنگ داده است . این پرده کروماکی دارای 4 رینگ LED مخصوص است که این نورها در رنگهای سبز و آبی و قرمز و نارنجی هستند، با نصب این رینگها به سر لنز دوربین ، رنگ پرده نیز تغییر می کند . یعنی پرده خاکستری رنگ ، بدون هیچ نورپردازی خاصی به رنگ سبز یا آبی و یا قرمز تبدیل می شود که مانند دیگر پرده ها این امکان را میدهد که به راحتی بگراند کروماکی را از سوژه جدا کرد.

READ  روایت در سینما
5 پاسخ
  1. مینو فتحعلی زاده
    مینو فتحعلی زاده گفته:

    عالی بود و اگر ممکن هست اطلاعات بیشتر و دقیق تری همراه با ذکر منبع لطف کنین تا در پایان نامه ام به آنها ارجاع بدم

    پاسخ
  2. مجتبی وی اف ایکس
    مجتبی وی اف ایکس گفته:

    پرده کروماکی رو چقدر کامل توضیح دادین ولی شما رنگ کروماکی رو بهتر از پرده کروماکی میدونید ؟

    پاسخ
    • Aiandeh
      Aiandeh گفته:

      بله قطعا استفاده از رنگ کروماکی به جای پرده کروماکی برای استودیو کروماکی بهتره اما فون کروماکی یا پرده کروماکی در صحنه های خارجی کاربرد بیشتری داره.

      پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *