مستند واقعه نگار
مستند واقعه نگار چیست ؟
مستند واقعه نگار (Documentary Realistic) نخستین گونه در ژانر های سینمای مستند است. برادران لومییر اولین افرادی بودند فیلم مستند ساختند و دوربین خود را بی هیچ واسطه ای در برابر واقعیت قرار دادند و آن را بر روی نوار سلولوئید (فیلم) ثبت کردند، تنها هنری که به خرج دادند این بود که مناسب ترین جا را برای استقرار دوربین بیابند و مخاطب خود را از آن منظر به تماشای واقعیت وادارند. اهمیت این امر تا حدی بود که وقتی برای نخستین بار، فیلم ورودی قطار به ایستگاه را به نمایش در آوردند، تماشاچیان ردیف های اول از ترس پا به فرار نهادند. گزینش موضوع های بدیع برای فیلمبرداری که به هوشیاری خاصی نیاز داشت نیز در موفقیت آنان موثر بود. مستند واقع نگر ،نخست از موضوع هایی ابتدایی برخوردار بودند و جذابیت آنها صرفا محدود به ثبت حرکت می شد، مانند ورود قطار به ایستگاه، فعالیت روزانه کارگران ساختمانی، راه رفتن یک کودک، قایقرانی در شهر ونیز و صبحانه خوردن کودکی در دستور کار قرار گرفتند. پس از مدتی و با عادی شدن تماشای حرکت بر پرده های نمایش، برادران لومییر را بر آن داشت با گسیل داشتن فیلمبرداران خود به نقاط مختلف دنیا، از یک سو با فیلمبرداری از جذابیت های سیاحتی شهر ها و کشور ها مختلف,گونه مستند سیاحتی را بنا نهند و از سوی دیگر,با فیلمبرداری از رخدادهای سیاسی-اجتماعی آن کشور ها,مستند واقعه نگار را پی ریزی کنند. به عنوان نمونه می توان به فیلم هایی چون مراسم تاجگذاری نیکلای دوم در روسیه و ورود گاوبازها در اسپانیا,تیرندازی ارتش اتریش، بازار ماهی فروشان مارسی در فرانسه، سوارکاران مسلح آلمانی در حال پرش از مانع، رژه فیل ها در پنوم پن و باربرها در سایگون اشاره کرد.
همان طور که دیده می شود موضوع این فیلم ها از ساده شروع و به موضوعاتی پیچیده و چشمگیر تر ختم می شود. از سوی دیگر، به موازات فعالیت برداران لومییر در فرانسه، توماس ادیسون که توانسته بود دستگاهی به نام کینتوسکوپ برای فیلمبرداری و نمایش فیلم بسازد، در امریکا به فعالیت پرداخت ، لیکن بزرگ و سنگین بودن کینتوسکوپ مانع از آن شد تا او بتواند از رخدادهای روزمره زندگی در مکان های واقعی فیلم بگیرد. از این رو با استقرار دوربین سنگین در استودیویی به نام بلاک ماریا روش دیگری را در پیش گرفت.روش ادیسون در مستند سازی این گونه بود که وی با آوردن آدم ها به درون استودیو از آنها هنگام انجام فعالیت هایشان فیلمبرداری می کرد و به این ترتیب صحنه هایی از یک مسابقه مشت زنی، رقص زنان، عملیات شعبده بازی و حرکات یک کابوی و نظایر اینها بر روی فیلم ثبت شد و به نمایش در آمد.این روش ادیسون بعد ها گونه ای را در مستند سازی به وجود آوردن که به گونه مستند بازسازی شده,شهرت یافت.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !